REKLAMAČNÝ PORIADOK
Základné ustanovenia
(pre fyzické osoby podľa ustanovení § 612-627 Občianskeho zákonníka)
I. Všeobecné ustanovenia
- Predávaná
vec musí mať požadovanú, prípadne právnymi predpismi ustanovenú akosť,
množstvo, mieru alebo hmotnosť a musí byť bez vád, najmä musí zodpovedať
záväzným technickým normám.
- Predávajúci zodpovedá za vady,
ktoré má predaná vec pri jej prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach
nezodpovedá predávajúci za vady vzniknuté ich použitím alebo
opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá
predávajúci za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.
- Vlastnícke
právo kúpenej veci prechádza na kupujúceho okamihom zaplatenia danej
veci. Pri samoobslužnom predaji dochádza k prevodu vlastníckeho práva ku
kúpenej veci okamihom zaplatenia kúnej ceny za tovar.
- Nadobudnutím vlastníckeho práva prechádza na kupujúceho nebezpečenstvo náhodnej skazy, zničenia a poškodenia veci.
II. Lehoty na uplatnenie reklamácie
- Všeobecná
záručná lehota je šesť mesiacov a začína plynúť odo dňa prevzatia
tovaru kupujúcim. Ak je na predávanom tovare, jeho obale alebo návode
vyznačená lehota na použitie (expiračná doba), záručná lehota sa
neskončí pred uplynutím tejto lehoty.
- Ak sa na predávaný tovar
vzťahuje záručná lehota dlhšia ako šesť mesiacov je predávajúci povinný
vydať kupujúcemu pri predaji záručný list s vyznačením záručnej lehoty. V
záručnom liste sú uvedené podmienky a rozsah tejto záruky.
- Práva zo zodpovednosti za vady musí kupujúci uplatniť v záručnej lehote, inak tieto práva zanikajú.
III. Miesto uplatnenia reklamácie
- Kupujúci
je povinný uplatniť právo zo zodpovednosti za vadu bez zbytočného
odkladu po prejavení sa vady u obchodného zástupcu. Ak je tovar naďalej
používaný kupujúcim s vadou, následkom čoho je jej neodstrániteľnosť,
nebude reklamácia predávajúcim uznaná.
- Obchodný zástupca vystaví
kupujúcemu reklamačný list, v ktorom uvedie druh tovaru, kedy bol
zakúpený, jeho cenu, rozsah vady, dátum vystavenia reklamačného listu a
kupujúci svojím podpisom potvrdí odovzdanie reklamovaného tovaru.
- Predávajúci
prostredníctvom svojho zodpovedného pracovníka do 3 pracovných dní
určí, či je vada odstrániteľná alebo neodstrániteľná.
IV. Odstrániteľné vady
- Ak
ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby vada bola
bezplatne, včas a riadne odstránená a predávajúci je povinný túto vadu
bez zbytočného odkladu odstrániť.
- Za odstrániteľné vady sa považujú vady tovaru odstránením ktorých neutrpí kvalita a úžitkové vlastnosti tovaru.
- V
prípade, že predaná vec ešte nebola použitá môže kupujúci požadovať
výmenu tovaru. To isté môže kupujúci žiadať vo vzťahu k súčasti veci, ak
s vada týka len tejto súčasti.
- Predávajúci má možnosť namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú.
- Ak
ide o odstrániteľné vady, avšak kupujúci nemôže vec pre opätovné
vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet opráv riadne užívať
má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť.
- Doba
od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady až do doby, keď kupujúci
po skončení opravy bol povinný vec prevziať sa do záručnej doby
nepočíta. Predávajúci je povinný vydať kupujúcemu potvrdenie o tom, kedy
právo uplatnil, ako aj o vykonaní opravy a o dobe jej trvania.
V. Neodstrániteľné vady
- Ak
ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec
mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci
alebo má právo od kúpnej zmluvy odstúpiť.
- Ak ide o
neodstrániteľnú vadu, pri ktorej možno vec používať, má kupujúci právo
na primeranú zľavu z ceny tovar. Pri určovaní výšky primeranej zľavy sa
prihliada na charakter vady, stupeň a spôsob opotrebenia veci, dĺžku
používania veci a možnosti jeho ďalšieho užívania.